Het design van uw website is prachtig, uw producten en diensten worden optimaal gepresenteerd maar bezoekersaantallen blijven achter? Het is een nachtmerrie voor elke ondernemer: de website waarin u veel tijd en geld in heeft geïnvesteerd bereikt niet de gewenste resultaten. Als ondernemer wilt u immers gevonden worden door uw doelgroep. Search engine optimization, ook wel SEO genoemd, biedt hierin uitkomst.
Door op een organische manier bezoekers naar uw website te trekken zorgt u voor een bezoekersstroom die ook daadwerkelijk interessant is voor uw onderneming. Uw producten en diensten zullen door zoekmachine optimalisatie aan de juiste doelgroep gepresenteerd worden.
Onder zoekmachine optimalisatie vallen alle werkzaamheden die u uitvoert om ervoor te zorgen dat uw website een hogere posities behaald binnen zoekmachines zoals Google, een enorm breed begrip dus! Al deze aspecten van Search Engine Optimization zijn onder te verdelen in drie fundamentele pijlers, te weten: Content en relevantie, Autoriteit en Techniek. Deze drie pijlers zullen optimaal met elkaar moeten functioneren om een hoge positie binnen Google te verdienen. Dit vergt veel inspanning en pas na enige tijd zal resultaat zichtbaar zijn. Daarbij geeft het focussen op slechts één pijler weinig tot geen resultaat.
In de hedendaagse zoekmachines is het de belangrijkste pijler van drie: Hoe uniek en waardevol is de content die u uw doelgroep aanbied. Google concentreert zich in recente jaren meer op kwaliteit dan kwantiteit waardoor het van groot belang is dat de content die u als ondernemer schrijft ook daadwerkelijk aansluit bij de bezoeker. Met alleen een goed geschreven stuk bent u er dus nog niet. Het duidelijk hebben van uw doelgroep waarvoor u schrijft en een zoekwoordenonderzoek houden is daarom een pré.
Daarnaast is het belangrijk om vooraf duidelijk te hebben voor wie u schrijft, waarom de bezoeker uw stuk wilt lezen, welk probleem u aan pakt, welke keywords u gebruikt uit het zoekwoordenonderzoek en welke titels u gebruikt.
De autoriteit van een website wordt voornamelijk bepaald door hoeveel websites linken naar een betreffende website en wat de kwaliteit en relevantie van die links is. Met andere woorden: is uw website relevant genoeg om naar toe te linken? Deze waarde wordt hedendaags vaak gemeten aan de hand van uw Domain Authority (DA), dit is een getal tussen de 1 en 100.
Uw Domain Authority hangt af van diverse factoren, onder meer hoe veel websites naar uw website linken en de kwaliteit van uw website. Geduld is bij deze pijler de sleutelwoord. Het verzamelen van externe links kan maanden soms jaren duren en wordt vaak ook als de lastigste pijler van zoekmachine optimalisatie gezien.
In veel gevallen wordt deze pijler als een van de lastigste beschouwd omdat technische kennis in veel gevallen niet aanwezig is.
Onder on-page SEO factoren verstaan we alle onderdelen binnen een pagina om ervoor te zorgen dat de pagina zo goed mogelijk scoort binnen zoekmachines. Oftewel: On-page SEO is het optimaliseren van de content, autoriteit en techniek van een pagina om op nummer 1 te staan. On-page SEO bestaat uit honderden technieken om de website optimaal vindbaar te krijgen binnen zoekmachines. Enkele voorbeelden zijn hoge laadsnelheid, responsive design, H1 titels, gebruik van afbeeldingen en video’s, interne linkstructuur, meta-instellingen en een lage bounce rate.
Off-page technieken zijn technieken die niet onder uw eigen website vallen. Bij off-page SEO kunt u bijvoorbeeld aan linkbuilding denken. Evenals bij on-page search engine optimization zijn er vele technieken die van belang zijn om een hoge positie binnen zoekmachines te verkrijgen. Google Mijn Bedrijf zorgt er bijvoorbeeld voor dat uw bedrijf gevonden wordt op Google Maps. Off-page SEO neemt dusdanig veel tijd in beslag dat gewenste resultaten pas naar geruime tijd zichtbaar worden. Wanneer er gebruik wordt gemaakt van zowel on- als off-page SEO kan er een hogere positie binnen Google bemachtigd worden.
© 2023 Created by Optimalweb | Privacyverklaring